KIWI.COM
Vyhledávač letenek
Aktivity
Internetový vyhledávač a prodejce letenek po celém světě. Na rozdíl od podobných firem poskytuje server Kiwi.com unikátní službu.
Zakladatelé společnosti Kiwi.com vytvořili algoritmus, který dokáže kombinovat lety nespolupracujících leteckých společností. Díky tomu je možné zakoupit letenku levněji, než je její standardní cena. Zákazník tak může ušetřit v některých případech až 80 % ze standardní letenky. Dále, když zákazník kvůli zpoždění předchozího spoje nebo jeho zrušení nestihne navazující let, Kiwi.com mu zajistí alternativní letenku anebo vrátí peníze.
Společnost Kiwi.com je jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem nejen v České republice, ale také v Evropě. Získala řadu ocenění a umístila se na 7. místě v žebříčku 2017 Deloitte Technology Fast 500 pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky.
Historie a současnost
Zakladatel firmy Oliver Dlouhý ještě před Kiwi.com podnikal v několika společnostech. V roce 2007 absolvoval osmileté gymnázium v Jindřichově Hradci a pokračoval studiem na NEWTON College Brno.
Nápad založit firmu na vyhledávání letenek dostal poté, co se vrátil ze zahraniční dovolené. Hledal s přítelkyní letenky do Portugalska, ale ceny klasických prodejců byly příliš vysoké, jedna letenka stála přes osm tisíc korun. To si jako studenti nemohli dovolit, chtěli tedy využít nabídku nízkonákladových aerolinek. Ty zase nenabízely přímé lety do Porta. Nakonec si nakombinovali cestu s přestupy Praha-Milan-Porto a zpět z Fara přes Eindhoven do Prahy. Letenka pro jednoho vyšla asi na dva tisíce korun, tedy čtvrtinu ceny z původní nabídky. „V té chvíli mě napadlo, že kdyby se celý proces hledání nějakým způsobem zautomatizoval, mohl by to být docela zajímavý byznys model,“ říká Oliver Dlouhý.
Když koncem roku 2011 založil v Brně společnost Skypicker, kterou později přejmenoval na Kiwi.com, měl tým pět lidí. V prosinci 2017 bylo v Kiwi.com celosvětově zaměstnáno přes 1700 lidí.
V roce 2015 měla společnost tržby ve výši dvě miliardy korun, v roce 2017 už 18,5 miliard korun. Kromě brněnské centrály má pobočky na dalších deseti místech po celém světě, například v Barceloně (Španělsko), Manile (Filipíny), nebo v Ta-lienu (Čína).
Podle Olivera Dlouhého se aktivita firmy skládá ze tří vrstev: „První je agregace – získávání dat. Letecká data se strašně často mění. Musíme každý let – a máme jich teď v databázi několik desítek milionů – v řádu minut aktualizovat (cena, časy, apod.). Je to velmi náročné na výpočetní výkon i na partnerství, protože aerolinky musí nějak data předávat.
Ve druhé, výpočetní vrstvě se data kombinují. Zjistili jsme, že pracujeme s 1x 10²³ kombinací každou minutu. Samozřejmě výsledné číslo, které je použitelné, je mnohem nižší, ale abychom našli ty správné kombinace, je potřeba pracovat s takto obrovskými objemy dat. Běží nám to asi na 300 až 400 serverech, najímáme si výpočetní výkon superpočítačů na západě, od Amazonu, od IBM a dalších.
Třetí je prodejní vrstva – akvizice zákazníků. Aktuálně 80 až 90 procent klientů proudí přes naše partnery, což jsou vlastně srovnávače cen letenek (jako máme v ČR třeba na prodej zboží Heureku). Například Skyscanner nebo Kayak. Skyscanner se zeptá třeba 50 prodejců letenek včetně nás. My pak pošleme nabídku, a pokud se umístíme první, zákazník klikne na odkaz a je přesměrován na naši stránku, kde dokončí nákup konkrétního letu. Právě díky partnerství s těmito servery se nám podařilo vyrůst a vzestup neustále pokračuje. V situaci, kdy máme nejnižší cenu letu a podaří se nám najít partnera, který má velkou návštěvnost, lze růst velmi dobře.
Rozhodnete-li se rezervovat si lety na webu jednotlivých leteckých společností, musíte své informace vyplňovat několikrát za sebou. Navíc se může stát, že některý z letů nebudete moci zaplatit svojí kartou a celá trasa bude tím pádem znehodnocena. Díky Kiwi.com je možné celý tento proces jednoduše zvládnout na jedné webové stránce.
Další a nejdůležitější riziko ale hrozí v případě, že máte nakombinované lety s několika přestupy u vzájemně nespolupracujících aerolinek. Pokud bude mít například první letadlo zpoždění a druhé na vás nepočká, nikdo vám nic nevrátí. Když si koupíte letenky v Kiwi.com, toto riziko odpadá díky naší službě Kiwi.com Guarantee. Pokud se vám něco takového stane, Kiwi.com najde nejbližší volný let a uhradí ho na vlastní náklady. Jde v podstatě o pojištění, které jde za Kiwi.com,“ říká zakladatel firmy.
Zajímavost
Oliver Dlouhý a jeho vize: „Mám za vzor Elona Muska, podle mě dělá velké věci, které potenciálně můžou změnit svět a pomoci lidstvu vydržet trošku déle. Podnikáním bych tedy rád získal prostředky na to, abych měl možnost něco změnit. Nevím, jestli globálně, ale chci zkusit posunout lidstvo kupředu.“